Søk om redusert foreldrebetalingDet er mulig å søke om redusert betaling for barnehageplass. Redusert betaling innvilges etter en vurdering av familiens samlede dokumenterte inntekt. Du kan også søke om gratis kjernetid. Hva er redusert foreldrebetaling? Redusert foreldrebetaling går ut på at ingen husholdninger skal betale mer enn 6 % av bruttoinntekten sin for en barnehageplass. Ordningen er regulert i forskrift om foreldrebetaling i barnehager. Hva er gratis kjernetid? Alle 2, 3, 4- og 5-åringer, og barn med utsatt skolestart, som bor i husholdninger med lav inntekt rett til å få 20 timer gratis oppholdstid i barnehage per uke. Vedtak gjelder for ett barnehageår. Ordningen gjelder for familier eller husholdninger som har en samlet inntekt som er under inntektsgrensen. På denne hjemmesiden kan du lese mer om inntektsgrenser. Gratis kjernetid gjelder uavhengig om du har deltids- eller heltidsplass. Barn som har rett på gratis kjernetid har også rett på reduksjon i foreldrebetalingen. Ved beregning av foreldrebetaling for en heltidsplass, skal det først beregnes etter ordningen med redusert foreldrebetaling, deretter skal det trekkes fra betalingen for de 20 gratis oppholdstimene. Husholdning og dokumentasjon Med husholdning menes ektefeller, registrerte partnere og samboere. Som samboere regnes to ugifte personer som bor sammen, og som har bodd sammen i minst 12 av de 18 siste månedene, eller har felles barn. Bor barnet fast hos begge foreldrene, skal foreldrebetalingen beregnes ut fra inntekten til den forelderen som har samme folkeregisteradresse som barnet. Dersom det er flere barn i husholdningen skal det gis søskenmoderasjon for de andre barna. Her kan du lese om søskenmoderasjon. Dokumentasjonskrav er siste års skattemelding (selvangivelse). Hvordan søke om redusert foreldrebetaling/gratis kjernetid? For at noen skal ha krav på reduksjon av foreldrebetalingen, må det foreligge en søknad. Som hovedregel skal søknaden vare for ett barnehageår av gangen. Matpenger kommer i tillegg til maksprisen. Her finner du søknadskjema som skal benyttes. (PDF, 121 kB) Skattemeldingen fra forrige år må legges ved som dokumentasjon på søker/søkernes inntekt. Søknaden sendes til: Leka kommune Leknesveien 67 7994 Leka Att: Kommunalsjef oppvekst og familie Nyttige lenker Reduksjon i foreldrebetaling Gratis kjernetid i barnehage Forskrift om foreldrebetaling i barnehage Mine inntekter og arbeidsforhold Klage på vedtak? Slik klager du på vedtak I henhold til forvaltningslovens kapittel 6, har du rett til å klage på et vedtak som du har mottatt. Her er hva du må ha med i klagen: Hvilket vedtak du klager på Hva du vil ha endret i vedtaket Viktige opplysninger som kan ha betydning for behandlingen av klagen. Klagen må sendes innen tre uker etter at du har mottatt vedtaket. Du må sende klagen pr. post eller e-post. Hvis vi ikke tar klagen din til følge, sender vi den til Fylkesmannen i Trøndelag som behandler den. Klagen sendes til Leka kommune: Her er epost adressen du skal sende klagen til. Hvis du skal sende klagen pr post, sender du den til: Leka kommune Leknesveien 67 7994 LEKA Publisert av Kjetil Bjørnstad Sist endret 11.11.2021 10.10