Generell veiledning
Vårt helsepersonell bryter ikke taushetsplikten ved å lytte til deg som pårørende. De bryter heller ikke taushetsplikten ved å snakke med deg om opplysninger du er kjent med fra før. Når du kjenner diagnosen til pasienten, kan helsepersonellet, uten å bryte taushetsplikten, snakke generelt om årsaker til tilstanden, symptomer, vanlig behandling og prognose.
Helsepersonellet kan for eksempel gi generell informasjon som:
- Kontaktinformasjon til helsetjenesten
- Rutiner, ansatte og tilbud
- Muligheten til å søke om hjelpemidler, velferdsteknologi, osv
- Lovverk, saksbehandling og rettigheter
- Tilbud til pårørende, barn og voksne
- Informasjon om bruker- og pårørendeorganisasjoner
- Når diagnose er kjent: generelt om årsaker, symptomer, behandling og prognose
Informasjonen og kommunikasjonen tilpasses den enkeltes forutsetninger, som alder, modenhet, erfaring, kultur- og språkbakgrunn. Vi vurderer behovet for tolk og bestiller kvalifisert tolk i møter med pårørende som har behov for det.
På Helsedirektoratet sin hjemmeside kan du lese mer om veiledning av pårørende.