Tekniske hjelpemidlerHar du nedsatt funksjonsevne, er nylig operert, vært utsatt for skade eller sykdom, kan du få låne hjelpemidler. Hjelpemidlene gir de som trenger det en enklere hverdag og lånes ut for en kortere eller lengre periode. Hva tilbyr vi? Vi tilbyr hjelpemidler for mange forskjellige utfordringer med for eksempel: Syn Hørsel Bevegelse Tale Kognisjon Språkforståelse Lesing Skriving. På NAV sine hjemmesider finner du regler for hva man kan søke om stønad til. NAV har også en database som gir en god oversikt over hvilke hjelpemidler som kan passe til de forskjellige målgruppene. Hvem kan benytte seg av tilbudet? Du må ha en varig (over to år) og vesentlig redusert funksjonsevne for å kunne søke om hjelpemidler. Legen din må også ha konkludert med at videre medisinsk behandling ikke vil bedre funksjonsevnen. Har du blitt operert eller utsatt for skade eller sykdom, kan du få låne tekniske hjelpemidler. Vi har et lite lager av hjelpemidler som kan lånes ut for en kort periode som for eksempel rullator, krykker, toalettforhøyer med mer. Hvordan få tilbudet? Har du en varig redusert funksjonsevne? Da må du søke via NAV sine sider. De har de fleste skjemaene du trenger for å søke. Trenger du hjelpemildler for en kort periode? Kontakt koordinator på telefon eller epost for å avtale nærmere. Telefonnummer til koordinator E-post adresse til koordinator Lover og forskrifter knyttet til hjelpemidler Her er en oversikt over hvilke lover og forskrifter som gjelder: Folketrygdloven kap. 10 (Stønad for å kompensere for utgifter til bedring av arbeidsevnen og funksjonsevnen i dagliglivet) Helse- og omsorgstjenesteloven. kap. 3 (Kommunenes ansvar for helse- og omsorgstjenester) Forskrift om habilitering og rehabilitering § 9 (Hjelpemidler og ergonomiske tiltak) Forskrift om hjelpemiddelsentralene Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 7 (Klage på vedtak) Klage på vedtak? Slik klager du på vedtak I henhold til forvaltningslovens kapittel 6, har du rett til å klage på et vedtak som du har mottatt. Her er hva du må ha med i klagen: Hvilket vedtak du klager på Hva du vil ha endret i vedtaket Viktige opplysninger som kan ha betydning for behandlingen av klagen. Klagen må sendes innen tre uker etter at du har mottatt vedtaket. Du må sende klagen pr. post eller e-post. Hvis vi ikke tar klagen din til følge, sender vi den til Fylkesmannen i Trøndelag som behandler den. Klagen sendes til Leka kommune: Her er epost adressen du skal sende klagen til. Hvis du skal sende klagen pr post, sender du den til: Leka kommune Leknesveien 67 7994 LEKA Publisert av Kjetil Bjørnstad Sist endret 10.05.2023 08.54