OmsorgsstønadOmsorgsstønad kan gis til privatpersoner som har et særlig tyngende omsorgsarbeid i hjemmet. Målet er at familien kan fortsette å ha omsorgen for sine nærmeste. Hver måned utbetales ett fast beløp som godtgjørelse for noen av timene du bruker på pleie- og omsorgsarbeid i hjemmet. Hva tilbyr vi? Hver måned utbetales ett fast beløp som godtgjørelse for noen av timene du bruker på pleie- og omsorgsarbeid i hjemmet. Omsorgsstønad kan gis til de som har et særlig tyngende omsorgsarbeid for funksjonshemmet barn, eller voksen med store pleiebehov. Omsorgsarbeidet må foregå i eget hjem og det er de nærmeste i familien som skal ha omsorgen. Det er kun oppgaver som regnes som nødvendige helse- og omsorgstjenester, som kommunen legger til grunn når vi vurderer om du skal få omsorgsstønad. Kriterier for å kunne søke Den pleietrengende må bo hjemme Omsorgsarbeidet må vurderes som særlig tyngende og gjelde nødvendige oppgaver. Både bruker og kommunen må vurdere om omsorgsstønad er det beste alternativet, eventuelt sammen med andre hjelpetiltak. Kommunen kan kreve at du har søkt om hjelpestønad fra NAV før det tas stilling til omsorgsstønad. Du kan likevel søke om omsorgsstønad parallelt med hjelpestønad. Mottar du hjelpestønad fra NAV kan kommunen redusere omsorgsstønaden. Hva vektlegger vi ved søknaden? Det er flere elementer som vektlegges ved en søknad om omsorgsstønad. Her er eksempler på noen av de: Hvor mange timer jobber du per måned med omsorgsarbeidet? Er arbeidet du gjør mer psykisk eller fysisk krevende enn det som er vanlig? Hvor lenge har omsorgsarbeidet pågått? Hvor lenge er det forventet å være? Er det behov for omsorgsarbeidet i perioder eller hele tiden? Fører omsorgsarbeidet til sosial isolasjon og mangel på fritid og ferie? Taper du inntekt som følge av omsorgen du gir? Har du omsorg for én eller flere personer? Har du omsorgsplikt for den du gir omsorg til? (eget/egne barn) Hvordan søke omsorgsstønad? Her er søknadsskjema du kan bruke (PDF, 125 kB). Søknadsskjemaet sendes til: Leka kommune Leknesveien 67 7994 LEKA Konvolutten merkes: Helsekoordinator Klage på vedtak? Slik klager du på vedtak I henhold til forvaltningslovens kapittel 6, har du rett til å klage på et vedtak som du har mottatt. Her er hva du må ha med i klagen: Hvilket vedtak du klager på Hva du vil ha endret i vedtaket Viktige opplysninger som kan ha betydning for behandlingen av klagen. Klagen må sendes innen tre uker etter at du har mottatt vedtaket. Du må sende klagen pr. post eller e-post. Hvis vi ikke tar klagen din til følge, sender vi den til Fylkesmannen i Trøndelag som behandler den. Klagen sendes til Leka kommune: Her er epost adressen du skal sende klagen til. Hvis du skal sende klagen pr post, sender du den til: Leka kommune Leknesveien 67 7994 LEKA Publisert av Kjetil Bjørnstad Sist endret 15.10.2020 12.34