Leka kommune endrer måte å sende faktura på

Leka kommune begynner med digitale fakturaer fra januar 2022.

Vi vil at det skal være enkelt å betale de kommunale fakturaene og derfor vil vi nå tilby digital betalingsløsning til alle innbyggere.

Hva betyr dette for deg?

En digital betalingsløsning betyr at vi vil sende regninger enten som eFaktura, Vipps eFaktura, via digital postkasse, Digipost eller eboks, eller som vedlegg i en e-post. Hvis du ikke har noen av de løsningene, sender vi regningene som papirfaktura til din adresse. Fakturaen fra kommunen kan altså komme i en annen betalingsløsning enn det du er vant med fra januar 2022.

Du velger selv hvordan du ønsker å motta regninger

Leka kommune kan ikke påvirke hvilken løsning du skal motta regninger i. Det styrer du selv på egen hånd. 

Her er en kort oversikt over hvilke valgmuligheter du har:  

Har du ikke nettbank eller andre digitale løsninger?

Innbyggere som benytter brevgiro oppfordres til å ta i bruk AvtaleGiro. AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling. Dette er en god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger, og du slipper å tenke på papirfakturaer med forfallsdatoer og KID-nummer når avtalen(e) er opprettet.

Betaling med brevgiro er fortsatt mulig

Det er fullt mulig å fortsatt bruke brevgiro, men fakturaer som kommer fra Leka kommune har ikke lenger egen girodel nederst. Du må fylle ut girodelen selv og trenger derfor en tom brevgiroblankett (PDF, 47 kB).

Dette er en betalingsordning med forholdsvis høye gebyr og høy porto. Derfor ønsker vi å informere deg om at det finnes måter å betale på som er billigere og lettere, både for deg og for oss.

Faktura fra kommunen til bedrifter

  • Vi sender faktura i elektronisk standardformat EHF til bedrifter med organisasjonsnummer. 
  • Dersom org.nr. ikke er registrert som mottaker av EHF i ELMA-registeret, blir faktura sendt som vedlegg i en e-post.
  • Hvis vi ikke har e-postadresse, så blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen.

De fleste økonomisystemer, også Nettbank Bedrift, har automatisk innmelding i ELMA-registeret. Kontakt ditt økonomisystem og hør hvordan det gjøres.

Trenger du hjelp?

Leka kommune bistår gjerne om du trenger hjelp til å komme i gang med digitale betalingsløsninger eller med å opprette AvtaleGiro. Du kan også ta kontakt med banken din eller NAV.

Har du spørsmål, kan du kontakte servicekontoret: 

Telefon: 74 38 70 00
E-post: post@leka.kommune.no

 

Her er en video som forklarer hva digital faktura er: